Olen Kalevi Kauhanen

kapteeni evp., "Kuopion Energian pelastaja"



Tervetuloa kotisivuilleni!


Kanavahankkeita ei saisi unohtaa! (KL 11.9.2014)

Kanavahankkeita ei saisi unohtaa! (11.9.2014) 

Takavuosina "kanavapuolueeksi" sanottu joukko kaukokatseisia ja isänmaallisia älykköjä ajoi Vuoksen ja Kymijoen vesistön yhdistävän Mäntyharjun sekä Kymijoen kanavan rakentamista, jotka olisivat avanneet Järvi-Suomen vesiliikenteen merelle, oman maan kamaralta. Mutta, silloinen Lipposen toinen hallitus päätti hylätä sanotun kanavahankkeen (SS 14.12.2000), pitäen 135 metrisille aluksille mitoitetun kanavaparin rakentamista liian kalliina.

Kysymyksiä herätti tuolloin se, että miksi ei hyöty-, käyttö- ja rakentamiskustannuksiltaan merkittävästi edullisempaa, ns. 90 metrisille DAS-aluksille mitoitettuja selvityksiä liikenneministerin esittelyssä huomioitu? Lisäksi enemmän kuin ihmeellistä oli, että samoihin aikoihin liikekenneministeriön ylin johto puuhasi Soneralle luvan Saksan markkinoille ns. utms-huutokauppaan, jonka seurauksena n. 4,1 mrd. euroa haihtui ilmaan ja antoi n. 3,3 mrd. euron ns. 3 G:n tietoliikennekanavat operaattoreille ilmaiseksi.

Sanotuilla "ilmaan heitetyillä rahoilla" olisi voitu rakentaa tuolloin jopa 10 kanavaparia DAS-aluksille, jotka kulkevat paksussa jäässä ilman jäänmurtajaa ja ovat myös Euroopan kanaville sopivia. Kun edellisiin lisää "Soneran sotkut/lahjoittamisen", niin silloiselle liikenneministerille "kertyi näyttöä osaamisesta".

Sisävesiliikenne on meriliikenteen ns. luonnollinen jatke. Sisävesiväylien ympärivuotinen käyttö lisäisi etenkin raskaan teollisuutemme mahdollisuuksia säilyä kilpailukykyisenä. Samalla se avaisi uusia mahdollisuuksia kehittää yritystoimintaa, mm. matkailua.

Sanottujen kanavien ympärivuotinen käyttö olisi monille aloille se "potentiaali", jota nyt tarvittaisiin! Kanavien rakentaminen työllistäisi tuhansia henkilöitä monen vuoden ajaksi ja synnyttäisi välillisesti useita tuhansia muita työpaikkoja.

Vesitieliikenne on turvallinen, ympäristöystävällinen ja energiaa säästävä. Vesiliikenteen lisääminen etenkin rahtikuljetuksissa vähentäisi teiden rasitusta, sillä vesitie ei kulu. Yksi "proomu vetää 700 rekan puukuorman" samalla energiamäärällä.

Se, että rahti- ja/tai muu vesiliikenne sisävesiltä merelle ei ole lisääntynyt Saimaan kanavan v. 1963 avaamisen jälkeen toivotulla tavalla, on hyvin ymmärrettävää, sillä yrittäjät ilmeisesti pitävät laivakalustoon investointia liian suurena riskinä, koska osa Saimaan kanavasta on itäisen naapurin puolella.

"Ugrainan melskeen" aikana on noussut esille, mitä tapahtuisi, jos itäinen naapurimme "vastapainona EU:n hölmöille juusto- ja jugurttipakotteille", sulkisi meille tulevat mm. öljy-, kivihiili-, maakaasu- ja sähköhanat? Energiassa olemme vain n. 1/3 omavaraisia, maahamme tuotavasta energiasta n. 70 % tuodaan itäisestä naapurista.

Huomiotta on jäänyt Saimaan kanava? Mitä lisää negatiivistä tapahtuisi, jos naapuri sulkisi myös meidän ainoan sisävesiväylän merelle?

"Kanavapuoluetta" vielä tarvitaan". Mäntyharjun ja Kymijoen kanavien rakentamista ei saisi unohtaa!

Kalevi Kauhanen                                                                                                                                                  Kuopio