Muutoksenhaku 11.01.1999 Korkeinpaan hallinto-oikeuteen
Kalevi Kauhanen Muutoksenhaku
Kuopio 11.01.1999
Korkein hallinto-oikeus
HELSINKI
Muutoksenhaku Kuopion lääninoikeuden päätöksestä
Tyytymättömänä Kuopion lääninoikeuden 10.12.1998 antamaan päätökseen 1232, jolla on hylätty liitteissä Mh 1, Mh 2 ja Mh 4 sanotut muutoksenhakumme Kuopion kaupunginvaltuuston 9.3.1998 pöytäkirjan nro 2/98 asian nro 2/19 §:n kohdalla tekemästä päätöksestä asiasta, joka koskee Espoon Sähkö Oyj:n ja Kuopion Energian yhdistämistä, uudistamme muutoksen saamiseksi sanottuun päätökseen kaiken asiassa lausumamme sekä esitämme vielä kunnioittavasti seuraavaa:
1. Suullisen käsittelyn valmistelu lääninoikeudessa
Kuopion lääninoikeudessa 27.8.1998 pidetyssä suullisen käsittelyn valmistelua koskevassa istunnossa puheenjohtajana toiminut Risto Hakkarainen ilmoitti, jonka käsitimme myös oikeuden päätökseksi, että kaikki sanotussa istunnossa läsnä olleet kutsutaan vielä ainakin yhteen suullisen käsittelyn valmisteluistuntoon, jonka jälkeen lääninoikeus päättää toimitetaanko muutoksenhakujen (valitusten) ratkaisemiseksi suullinen käsittely.
Sanotussa istunnossa annoimme lääninoikeudelle Rahoitustarkastukselle jättämämme tutkimuspyynnön, jossa olimme pyytäneet tutkimaan, onko Espoon Sähkö Oyj:n osakkeiden kurssia mahdollisesti tavoitteellisesti manipuloitu. Rahoitustarkastus oli kirjeessään 13.8.1998 ilmoittanut meille, että asiassa on tehty alustava selvitys, mutta asian mahdollisesta saattamisesta esitutkintaan ei ole vielä tehty päätöstä.
Tällöin meille jäi käsitykseksi, että lääninoikeus odottaa pyydetyn Rahoitustarkastuksen lausunnon ennen lopullisen ratkaisun tekemistä.
Kuopion lääninoikeus ei kuitenkaan kutsunut meitä suullisen käsittelyn valmisteluistuntoon eikä edes ilmoittanut, että sanottua istuntoa ei pidetä. Lääninoikeuden päätös tuli siis meille yllätyksenä.
Tältä osin viittaamme Kuopion lääninoikeuden päätöksen sivulle 21, josta ilmenee, että oletimme asiassa toimitettavan suullisen käsittelyn. Hylkäämällä pyyntömme asiantuntijaselvityksestä sekä suullisesta käsittelystä, olemme menettäneet mahdollisuuden näyttää toteen toimivallan ylitystä koskevan valitusperusteemme.
Sen vuoksi menettelyvirhe lääninoikeudessa on korjattava joko palauttamalla asia Kuopion lääninoikeuteen tai toimittamalla suullinen käsittely Korkeimmassa hallinto-oikeudessa.
2. Valmisteluistunnon jälkeen Kuopion lääninoikeuteen toimitetut vastineet, selitykset ja kirjelmät sekä niiden huomioiminen
Olemme toimittaneet liitteissä Mh 8 (11.9.1998), Mh 9 (12.10.1998), Mh 10 (6.11.1998) ja Mh 11 (19.11.1998) ilmenevät kirjelmät Kuopion lääninoikeuteen.
Sanotut kirjelmät toimitimme lääninoikeuteen pääasiassa siksi, koska vasta edellä kohdassa 1. mainitussa istunnossa tuli tietoomme sellaisia asioita, mm. Mandatum-Pankin tekemäksi ilmoitettu 18.12.1997 päivätty arvonmääritysmuistio, mittari, joiden perusteella pystyimme osoittamaan lisää väärää sekä virheellistä tietoa, jotka on katsottava annetun valtuutetuille harhauttamistarkoituksessa tai tietoa, jotka on katsottava valtuutetuilta aiheetta tarkoituksellisesti salatuiksi.
Kaikki sanotuissa kirjelmissä esille tuomamme lukuisat väärät tiedot ja virheet kahdeksassa mittarissa ovat Kuopiolle erittäin tappiollisia ja epäedullisia.
Katsomme, että kaupunginvaltuusto on ylittänyt toimivaltansa myymällä Kuopion Energian lahjanluontoisella kaupalla alihintaan. Käsityksemme mukaan Kuopion Energian arvon olisi pitänyt olla 900 milj. markkaa ja Espoon Sähkön 1600 milj. markkaa.
Ks. LIITTEET Mh 8 kohta 1., Mh 10 kohdat 7. - 7.8.2., Mh 11 kohta 3. ja Mh 12 kohta 1.
Kuopion lääninoikeuden 10.12.1998/1232 päätöksestä, liite Mh 13, olemme saaneet sellaisen käsityksen, että lääninoikeus ei ole ottanut huomioon eikä käsitellyt kaikkia sanotuissa kirjelmissä osoittamiamme lainvastaisiksi katsottavia virheitä ja toimintoja.
3. Muutoksenhakuperusteet
3.1. Puutteellinen ja virheellinen fuusiopäätöksen valmistelu
Liitteen Mh 1 (Kalevi Kauhasen muutoksenhaku 02.04.1998) liitteinä 1 ja 2 on kaikki ne Espoon Sähkö Oyj:n ja Kuopion Energian yhdistämistä koskevat asiakirjat, jotka valtuutetuille oli jaettu ennen Kuopion kaupunginvaltuuston 9.3.1998 kokousta.
Sanotuista jaetuista asiakirjoista, kaupunginvaltuuston esityslistan liitteistä 1…5, puuttuivat allekirjoitukset. Ks. LIITE Mh 8 kohta 2.
Myöskään sanotussa 9.3.1998 kokouksessa ei ollut nähtävillä eikä jaettu muuta sanottua yhdistymistä koskevaa asiakirjaa.
Sanotun muutoksenhaun liitteenä 3 olevaa pörssitiedotetta Espoon Sähkön kurssikehityksestä ei oltu jaettu, vaan valtuutettu Niilo Kalsi oli ainoastaan näyttänyt sitä käyttäessään puheenvuoroa 9.3.1998 kokouksessa.
Valtuutetuilta salattiin esittelijöiden toimesta sellaista perustavaa laatua olevaa tietoa, jota he olisivat välttämättä tarvinneet vastuullista päätöstä tehdessään. Valtuutetuilla ei siis ollut käytettävissään sellaisia tietoja joiden pohjalta heillä olisi ollut todellisia mahdollisuuksia arvioida yhtiöiden arvonmääritystä, taloudellisia ym. seuraamuksia, etuja ja haittoja Kuopion ja kuopiolaisten edun mukaisesti, vaikka kuntalain 13 §:n mukaan valtuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta.
Kuopion lääninoikeuden päätöksestä 10.12.1998/1232 olemme saaneet sellaisen käsityksen, että lääninoikeus ei ole ottanut huomioon eikä käsitellyt vaatimaamme valtuuston päätöksen puutteellista ja virheellistä valmistelua.
3.2. Tietojen puuttuminen ja tietojen salaaminen valtuutetuilta
Tahalliseksi ja harhauttamistarkoituksessa esittelijöiden toimesta tehdyiksi salaamisiksi on katsottava mm. seuraavien tietojen puuttuminen valtuutetuilta:
- kummankin yhtiön jo silloin valmiina olleet tilinpäätöstiedot vuodelta 1997,
- vuosikertomukset vuodelta 1997,
- tulosennusteet seuraaville vuosille,
- kaukolämmön ja sähkön oma tuotanto sekä niiden osuus tuloksesta,
- sähkönsiirron osuus tuloksesta,
- voimalaitosten tuotantoteknilliset ominaisuudet,
- arviolaskelmat oman tuotannon ja osto/jakelusähkön myynnin vaikutuksesta tulokseen kilpailun alettua 1.9.1998,
- arviot yhtiöiden tulokseen sähkömarkkinoiden auettua EU:n alueelle Keski- Eurooppaan v. 2002,
laskelmat lyhyelle ja pidemmälle aikavälille Kuopiolle tulevista tuotoista ja eduista,
verotuksellisista haitoista ja menetyksistä sekä muista Kuopiolle fuusiosta aiheutuvista haitoista,
lausunto Kuopion tarkastuslautakunnalta ja
lausunto Kuopion kaupunkisuunnitteluosastolta.
Ks. LIITTEET Mh 1 - Mh 12.
3.3. Arvonmääritysmuistion salaaminen
Espoon Sähkö Oyj:n liikesalaisuuteen osin aiheettomasti vedoten valtuutetuilta salattiin ilmeisesti Espoon Sähkön tilaama ja maksama Mandatum & Co Oy:n tekemäksi ilmoitettu arvonmääritysmuistio, -mittari, jolla Kuopion Energian ja Espoon Sähkön arvonmääritys oli suoritettu.
Sanottu muistio on saatujen tietojen mukaan salattu myös ainakin suurimmalta osalta kaupunginhallituksen jäsenistä, vaikka he olivat allekirjoittaneet salassapitosopimuksen.
Arvonmääritysmuistion (mittarin) salaaminen valtuutetuilta aiheutti sen, että heillä ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia tehdä omaisuusmassojen arvojen, tuloksien sekä tulosennusteiden vertailuja ja laskelmia päätöstä tehdessään.
Edellä kohdassa 2 olemme jo huomauttaneet siitä, että arvonmääritysmuistio 18.12.1997 on selvityksenä kelvoton. Siitä syystä putoaa pohja pois myös kaupunginvaltuuston esityslistan liitteenä 1 olevalta 26.1.1998 päivätyltä niinikään allekirjoittamattomalta ja ilmeisesti Mandatum & Co Oy:n laatimalta asiakirjalta.
Valtuutetuilta ei pyydetty salassapitosopimuksen allekirjoittamista.
Mikäli todellista salattavaa olisi sanotussa 18.12.1997 muistiossa (mittarissa) ollut, niin valtuutetuilta olisi voinut ottaa salassapitositoumuksen ja antaa muistio heille luettavaksi.
Valtuutetuilla oli myös väärä käsitys siitä, kuka arvonmäärityksen oli tehnyt, sillä vasta Kuopion lääninoikeuden suullisen käsittelyn valmistelua koskevassa istunnossa 27.8.1998 paljastui muistion tilaajaksi Espoon Sähkö ja tekijäksi ilmoitettiin Mandatum-Pankki.
Siitä, että onko sanottu arvonmääritysmuistio, jonka lääninoikeus päätti julistaa salaiseksi viideksi vuodeksi, vain osa jostakin salatusta mittarista, ei meillä ole tietoa. Sen vuoksi muistio ja sen laatimista koskeva pyyntö on esitettävä alkuperäisenä Korkeimmassa hallinto-oikeudessa.
Myöskään sanotussa 18.12.1997 päivätyssä arvonmääritysmuistiossa, johon saimme tutustua 4.9.1998, ei ollut allekirjoituksia.
Ks. LIITTEET Mh 1 kohdat 4. ja 5., Mh 5 kohdat 4. ja 5., Mh 8 kohta 2., Mh 9 liitteenä L 5 oleva ääninauha 2 valtuuston 9.3.1998 kokouksesta/liite L 6 aika 18:49 - 19:00 ja Mh 4 muistio 7.4.1998 kohta 12.
Sanotussa Mandatum-Pankin 26.1.1998 muistiossa sivulla 2 mainittuihin ”kansainvälisen energiayhtiön” (Eastern Group plc:n) tarjousasiakirjoihin, joiden perusteella Kuopion Energian arvoksi on määritelty 846 milj. markkaa, emme päässeet tutustumaan, koska emme huomanneet pyytää niiden meille esittämistä lääninoikeudelta. Sanottujen Eastern Group plc:n tarjousasiakirjoja olisimme pyytäneet nähtäväksemme seuraavassa suullisen käsittelyn valmistelua koskevassa istunnossa, jos lääninoikeus olisi meidät siihen kutsunut.
Ks. LIITTEET Mh 13 sivu 19., Mh 4 kohta II 2.1. ja Mh 7 kohta II.
3.4. Arvonmääritys
Kuopion kaupunginvaltuuston ja Kuopion lääninoikeuden päätöksen perustana on ollut, ilmeisesti Espoon Sähkön tilaama ja Mandatum-Pankin laatima, 26.1.1998 päivätty muistio, joka puolestaan nojautuu ilmeisesti Espoon Sähkön tilaamaan ja Mandatum-Pankin tekemäksi ilmoitettuun 18.12. 1997 päivättyyn arvonmääritysmuistioon.
Olemme valituksissamme ja lääninoikeudessa riitauttaneet muistioiden arvon todisteina ja vaatineet puolueetonta asiantuntija selvitystä. Katsomme edelleen, että tarkoitushakuisesti tehtyä arvonmääritysmuistiota on käytetty Espoon Sähkön markkina-arvon nostamiseksi, jonka olemme esittäneet olevan 550 milj. mk yliarvostetun Kuopion Energiaan verraten.
Mainittakoon, että sanotussa mittarissa ollut Espoon Sähkön 2156 milj. markan markkina-arvo on jo pudonnut 535 milj. mk (HS 19.12.1998) eli 1621 milj. markkaan.
Ks. LIITTEET Mh 8 kohdat 1 ja 2., Mh 9 kohdat 5., 1.1 ja 1.2., Mh 10 kohdat 7., 8. ja 9 sekä Mh 11 kohdat 2., 3., 5., ja 6.
Suora lainaus Kuopion kaupunginhallituksen 4.9.1998 vastineesta: ”Kun arvonmäärityksen ovat suorittaneet yksi Suomen johtavia pankkiiriliikkeitä ja yksi Suomen johtavia energialiiketoiminnan asiantuntijoita on uusien arvonmääritysten suorittaminen tarpeetonta”. Koska sanotusta arvonmääritysmuistiosta puuttuvat allekirjoitukset, on näin ollen jäänyt myös yksilöimättä ja nimeämättä varsinainen vastuullinen energialiiketoiminnan asiantuntija.
Korkeimman hallinto-oikeuden tulisi velvoittaa Mandatum-Pankkia ilmoittamaan, ketä nuo asiantuntijat fyysisesti ovat, jotta heidän sanomisensa arvo ja luottamus saataisiin asian ratkaisevien tuomareiden arvioitavaksi.
3.5. Liitteet, luettelot ja ehdot jotka puuttuivat valtuutetuille jaetuista asiakirjoista
Valtuutetuille jaetuista asiakirjoista puuttuivat eli ts. salattiin
- liitteet ja luettelot Espoon Sähkö Oyj:lle luovutettavista kiinteistöistä ja muusta omaisuudesta, joiden omistusoikeus siirtyy saajalle sekä
liitteet noin 600 hehtaarin tuotantopinta-alaisten turvesoiden turpeenotto- ja käyttöehdoista, joiden arvioitu minimi turvemäärä vastaa käyttöpaikalle tuotuna n. 250 milj. markkaa.
Sanottuja liitteitä ja luetteloita ei ole ollut nähtävissä myöskään valtuuston 9.3.1998 kokouksessa.
Koska sanotut liitteet ja tiedot puuttuivat, niin valtuutetut eivät päätöstä tehdessään tienneet edes sitä, mitä kaupungin omaisuutta he päättivät luovuttaa Espoon Sähkölle.
Ks. LIITTEET Mh 1 kohta 17., Mh 5 kohta 17., Mh 10 kohta 6., Mh 4 muistio 7.4.1998 kohta 4. ja Mh 8 kohta 1.
Viittaamme Uudenmaan lääninoikeuden päätökseen, josta lehtileike, LIITE Mh 14.
3.6. Tiedottamisvelvollisuuden laiminlyönti
Kuopion kaupunki ei julkaissut ainuttakaan erillistä kuntalaisille suunnattua kuntalain 29 §:n ja hallintomenettelylain 13 §:n tarkoittamaa kuulutusta tai maksettua ilmoitusta Kuopion Energian ja Espoon Sähkön yhdistymisestä. Tämän on todistanut myös Kuopion kaupungin tiedotuspäällikkö Kaija Nousiainen, jonka lausunto on LIITTEEN Mh 10 liitteenä V 3.
Myöskään toimittajien ym. lehtijutuissa ei ole ollut hallintomenettelylain 13 §:n 4 momentin mukaista mainintaa mistä ja miten vaikuttavasta asiasta on kysymys ja miten siitä voidaan esittää tietoja, kysymyksiä ja mielipiteitä viranomaisille.
Katsomme, että Kuopion kaupunki on laiminlyönyt sanottujen lakien mukaisen tiedottamisvelvollisuutensa.
Tiedottamisvelvollisuuden laiminlyönnistä puolestaan johtui edelleen se, että kaupunginvaltuusto päätti hyväksyä lahjanluontoisen kaupan, joka lainvoiman saatuaan aiheuttaa Kuopiolle lisäksi noin 60 milj. markan menetykset vuosittain, mikä vastaa 1,0 - 1,5 veroäyripennin tuottoa, joten asian ratkaisulla on huomattava ja jatkuvasti kasvava vaikutus kaikkien kuopiolaisten oloihin.
Ks. LIITTEET Mh 3 kohta 1., Mh 8 kohta 4., Mh 10 kohta 4. ja Mh 12 kohta 4.
3.7. Virheellistä tietoa Espoon Sähköstä
Valtuutetuille jaetussa Mandatum & Co Oyj:n laatimassa 26.1.1998 päivätyssä muistiossa (Kv:n esityslista 9.3.1998/liite 1) on annettu virheellistä ja tahalliseksi harhauttamiseksi katsottavaa tietoa Espoon Sähkö Oyj:sta, jolla luotiin väärä kuva valtuutetuille yhtiökumppanin erinomaisuudesta.
Ks. LIITE Mh 9 kohta 1., 1.1., 1.2. ja 1.3.
3.8. Virheellistä tietoa Kuopion energiamaksuista
Kuopion silloisen kaupunginjohtaja Kauko Heurun on katsottava harhauttaneen tahallisesti valtuutettuja 9.3.1998 kokouksessa lausumallaan energiamaksujen jäädyttämisestä kolmen vuoden ajaksi, vaikka siitä ei ole mainintaa sopimuksissa.
Ks. LIITTEET Mh 9 kohta 2., Mh 8 kohta 2., Mh 4 muistio 7.4.1998 kohta 10. ja Mh 1 kohta 16.
3.9. Virheellistä tietoa Kuopion investointirahastosta
Kuopion silloisen kaupunginjohtaja Kauko Heurun on katsottava harhauttaneen tahallisesti valtuutettuja lausumallaan, että kaupungilla on käytettävissään investointirahasto (127 milj. mk). Valtuutetuille syntyi se virheellinen käsitys, että fuusiopäätöksen myötä kaupungin kassaan olisi tuloutettu tuo summa, vaikka rahaston varat oli jo käytetty.
Ks. LIITTEET Mh 9 kohdat 2. ja 3., Mh 2 kohta 5. ja Kuopion kaupunginhallituksen vastine Pekka Rantalan valitukseen 21.04.1998 kohta 5.
3.10. Virheellistä tietoa verotuksesta
Kuopion Energian toimitusjohtaja Raimo Martikan ja Savon Sanomien toimitusjohtaja Toivo Yläjärven on katsottava harhauttaneen valtuutettuja lausumillaan, että kilpailuetua vääristävä verottomuus poistuu kuntien liikelaitoksilta (eli 28 %:n yhteisövero tulee kuntien liikelaitoksille).
Ks. LIITTEET Mh 9 kohta 4., Mh 1 kohta 12., Mh 8 kohta 2. ja Mh 4 muistio 7.4.1998 kohta 11.
3.11. Painostaminen nopeaan päättämiseen
Silloinen kaupunginjohtaja Kauko Heuru loi osaltaan mielikuvan ja samalla painosti valtuutettuja nopeaan päätöksentekoon niin, että fuusiopäätös on tehtävä ”vitkuttelematta” (nopeasti) etujen saamiseksi Kaupunkienergiasta.
Tästä muodostui valtuutetuille sellainen käsitys, että valmisteluun ei ole enää aikaa käytettävissä. Sen vuoksi, vaikka valtuutettu Kalle Keinänen ehdotti asian palauttamista uudelleen valmisteluun, niin hänen ehdotustaan ei kannatettu.
Sanotunlaiset lausumat on katsottava tahalliseksi harhauttamiseksi.
Ks. LIITTEET Mh 10 kohta 5. ja Mh 9 liitteet L 5 ja L 6.
4. Valtuustoaloite energiafuusion selvittämiseksi
Kuopion kaupunginvaltuuston kokouksessa 2.11.1998 on jätetty 19 valtuutetun allekirjoittama valtuustoaloite Kuopion Energian ja Espoon Sähkö Oyj:n fuusion perusteiden selvittämiseksi ja/tai fuusion aiesopimuksen purkamiseksi.
Ks. LIITE Mh 15 lehtileike SS 3.11.1998.
5. Pyynnöt Korkeimmalle hallinto-oikeudelle
Pyydämme kunnioittavasti, että
5.1. Korkein hallinto-oikeus määräisi tehtäväksi asiantuntijaselvityksen siitä, onko Kuopion kaupunginvaltuuston tekemä valituksenalainen ratkaisu merkinnyt erittäin suuren lahjanluontoiseksi katsottavaa kaupungin omaisuuden luovuttamista Espoon Sähkö Oyj:lle.
5.2. Korkein hallinto-oikeus pyytäisi Kuopion kaupungin tarkastuslautakunnalta lausunnon siitä, onko asian valmistelu- ja päätöksentekomenettely tapahtunut päättäviä elimiä sitovien menettelytapojen mukaisesti ja onko valtuuston päätettäväksi saatettu kaupunginhallituksen esitys perustunut sellaiseen asian valmisteluun, että asiassa olisi voitu tehdä Kuopion ja kuopiolaisten kannalta asianmukainen päätös.
5.3. Korkein hallinto-oikeus velvoittaisi Rahoitustarkastuksen antamaan edellä kohdassa 5.1. sanotun lausunnon Espoon Sähkö Oyj:n pörssikurssia koskevassa asiassa ja Rahoitustarkastuksen lausunnon saatuaan toimittaisi asiassa valituksen suullisen käsittelyn.
5.4. Korkein hallinto-oikeus velvoittaisi Espoon Sähkö Oyj:ta, Espoon kaupunkia ja/tai Mandatum-Pankkia luovuttamaan 18.12.1997 päivättyä arvonmääritysmuistiota koskevan toimeksianto- ja arvonmäärityssopimuksen Korkeimman hallinto- oikeuden käyttöön. Ks. LIITE Mh 11 kohta 5.
5.5. Korkein hallinto-oikeus kumoaisi 18.12.1997 päivätyn Mandatum & Co Oy:n tekemäksi ilmoitetun arvonmääritysmuistion salassapidon, jonka kolme viimeistä sivua Kuopion lääninoikeus oli päättänyt pidettäväksi salassa viisi vuotta, sillä tiedot sanotussa muistiossa ovat nyt kaikilta osin julkisia myös Espoon Sähkö Oyj:n osalta.
5.6. Korkein hallinto-oikeus päättäisi julkistaa Eastern Group plc:n syksyn 1997 tarjousasiakirjat (kohta 3.3), joiden perusteella Kuopion Energian arvoksi on johdettu 846 milj. markkaa.
6. Kaupungin päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
Kuntalain 27 §:n mukaan valtuuston on pidettävä huolta siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on edellytykset osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan. Tämä edellyttää sekä riittävää kuntalaisten informointia merkittävistä hankkeista että asianmukaista luotettavaa tietoa. Tässä tapauksessa puuttuu sekä kuntalaisten informointi sekä luotettavan päätöksen perustaksi kelpaava tieto. Huomio kiintyy siihen, että kaupunginvaltuuston esityslistan liite 1. 26.1.1998 päivätty asiakirja on allekirjoittamaton, siitä ei ilmene, ketkä henkilöt ovat olleet laatimassa asiakirjaa. Niinikään puuttuu selostus siitä, mitä ovat taustakappaleessa tarkoitetut annetut lähtökohdat.
Kuntalaisilla on ollut mahdotonta etukäteen arvioida hankkeen vaikutuksia ja siten kansalaismielipiteellä vaikuttaa asian ratkaisemiseen valtuutettujen kautta. Jo tällä perusteella päätös olisi tullut kumota. Viittaamme tältä osin kuntalain käsikirjoihin. Lääninoikeus on sivuuttanut väitteen. Todettakoon, että lääninoikeuden päätöksessään mainitsemat lehtikirjoitukset ja tiedotustilaisuudet eivät korvaa kaupungin omaa tiedottamisvelvoitetta asiassa.
7. Päätös on lainvastainen
Olimme olleet siinä käsityksessä, että 18.12.1997 päivätty arvonmääritysmuistio olisi ollut asianmukaisesti laadittu, siitä olisi ilmenneet laatijat, käytetyt menetelmät sekä tietolähteet. Vasta lääninoikeuden valmisteluistunnon jälkeen valmistautuessamme tulevaan suulliseen käsittelyyn meille on selvinnyt, että arvonmääritysmuistio ei täytä luotettavuuden kriteereitä. Näin ollen anonyymien laatimaa allekirjoittamatonta muistiota eikä sen perusteella niinikään anonyymien laatimaa 26.1.1998 päivätystä muistiosta ilmeneviä seikkoja voida hyväksyä riidattomiksi. Näin ollen olemme pakotetut nyt Korkeimmassa hallinto-oikeudessa kiistämään mainittujen asiakirjojen arvon todisteina.
Kaiken edellä ja aikaisemmin esittämiemme perusteella pyydämme kunnioittavasti, että Korkein hallinto-oikeus kumoaisi Kuopion kaupunginvaltuuston päätöksen virheellisessä järjestyksessä syntyneenä ja lainvastaisena sekä meidän yksityistä etuamme ja oikeuttamme loukkaavana ja velvoittaisi Kuopion kaupungin korvaamaan meille tästä muutoksenhausta aiheutuneet kulut molemmissa valitusasteissa oheisten laskujen mukaan laillisine korkoineen.
Kalevi Kauhanen Kapteeni evp. Kuopio
Pekka Rantala on myös allekirjoittanut tämän minun laatimani asiakirjan.
LIITTEET
Mh 1. Kalevi Kauhasen muutoksenhaku 02.04.1998 ja toimenpidekiellonhaku 07.04.1998, 58 lehteä.
Mh 2. Pekka Rantalan muutoksenhaku 07.04.1998, ilman liitteitä, 26 lehteä.
Mh 3. Pekka Rantalan lisäys muutoksenhakuun 15.04.1998, ilman liitteitä, 3 lehteä.
Mh 4. Kalle Keinäsen valitus 14.04.1998, jossa liitteenä vain muistio 7.4.1998, 11 lehteä.
Mh 5. Kalevi Kauhasen selitys 08.06.1998, 61 lehteä.
Mh 6. Pekka Rantalan selitys 11.06.1998, ilman liitteitä, 11 lehteä.
Mh 7. Kalle Keinäsen selitys 12.06.1998, ilman liitteitä, 3 lehteä.
Mh 8. Kalevi Kauhasen, Kalle Keinäsen ja Pekka Rantalan vastine/selitys 11.09.1998, 7 lehteä.
Mh 9. Kalevi Kauhasen, Kalle Keinäsen ja Pekka Rantalan vastine/selitys, lisätietoja 12.10.1998, 14 lehteä.
Mh 10. Kalevi Kauhasen, Kalle Keinäsen ja Pekka Rantalan vastine/selitys 06.11.1998, 23 lehteä.
Mh 11. Kalevi Kauhasen, Kalle Keinäsen ja Pekka Rantalan muutoksenhaku/lisäys 19.11.1998, 7 lehteä.
Mh 12. Varatuomari Pauli Markkasen lausunto Kuopio lääninoikeudelle 16.09.1998, 4 lehteä.
Mh 13. Kuopion lääninoikeuden päätös 10.12.1998/1232, 38 lehteä.
Mh 14. Lehtileike 17.12.1998/IS, 1 lehti.
Mh 15. Lehtileike 03.11.1998/SS, 1 lehti.
LIITTEISSÄ yhteensä 267 lehteä.