Vaajasalon silta ykköskohteeksi! (SS 13.12.2003)
Vaajasalon silta ykköskohteeksi! (13.12.2003)
Usein on kysytty, miksi Kuopion johto hautasi Vaajasalon siltahankkeen, kun tielaitoksen insinöörit toivat sen noin 20 vuotta sitten esille? Jos Kuopio olisi lähtenyt ajamaan voimakkaasti hyvin kannattavaksi todettua Vaajasalon sillan rakentamista, niin ilmeisesti siinä olisi ollut silta jo monta vuotta. Sen oli laskettu maksavan itsensä takaisin verrattain nopeasti.
Silta avaisi suuret mahdollisuudet Kuopiolle rakentaa mm. maastollisista seikoista johtuen huomattavasti edullisemmin Ranta-Toivalan, Riistaveden ja Vehmersalmen suunnalla, kuin maastollisesti kalliissa Petosen keinotekoisessa Saaristokaupungissa.
Se mahdollistaisi myös mm. lentokentän siihen kuuluvan tulevaisuuden alueen erityisen hyödyntämisen. Lisäksi se antaisi potkua paljon puhutulle rantarakentamiselle, eli todellisen Saaristokaupungin rakentamiseksi varsinkin nyt, kun Vehmersalmen liittäminen Kuopioon saa ilmeisesti virallisen vahvistuksen.
Vaajasalon sillasta, joka rakennettaisiin kai lähes kokonaan valtion rahoilla, hyötyisi samalla koko Itä-Suomi ja se avaisi etenkin turvallisuuteen liittyvän kauan kaivatun toisen tien pohjoiseen ja itäiään, joka on nyt ns. yhden kortin varassa.
Kaupunkilaisia pitäisi kohdella tasapuolisesti. Kun Vehmersalmi liitetään Kuopioon, niin huomataan, että Soisalon pohjois-osassa asuvat kuopiolaiset joutuvat kulkemaan lossilla Kuopioon, elleivät halua kiertää kymmeniä kilometrejä siltoja käyttäen. Saaristokadun siltojen rakentaminen mantereella asuville - kun toiset kulkevat lossilla, on kerskarakentamista, jota velkaantuva Kuopio ei tarvitse.
Niinpä onkin jo ehditty sanoa, että silta Puutossalmeen ja siitä vapautuva lossi aiotun Saaristokadun paikalle. Lossilta olisi näet paljon vapaampaa ja enemmän aikaa ihailla järvimaisemaa, kuin auton ratissa köröttäen.
Yhä paisuvien sosiaali- ja terveystoimen menojen lisäksi kaupunkia on odottamassa satojen miljoonien menot suurista mm. voimalainvestoinneista sekä pakollisista korjausrakentamisista ja saneeraamisista, joita on laiminlyöty viimevuosikymmenien aikana. Velkaa joudutaan ottamaan.
Tällaisissa rakennuskohteissa kustannukset pyrkivät paisumaan jopa kaksinkertaisiksi alkuarviosta. Niinpä Saaristokadun kustannusarvio, joka vuonna 2001 oli 17 miljoonaa eurona, on jo nyt noin 22,3 miljoonaa euroa eli kasvua on yli 30 prosenttia.
Tässä tilanteessa pienen joukon huviksi ja/tai hyödyksi koituvan veronmaksajien piikkiin velaksi rakentaminen ei nosta Kuopion todellista imagoa. Saaristokadun rakentamisesta on syytä luopua. Vaajasalon silta on asetettava ykköskohteeksi.
KALEVI KAUHANEN
Kapteeni evp.
Kaupunginvaltuutettu
Kuopio